jak zacząć biegać

Jak zacząć biegać? O motywacji i pierwszych krokach

Co należy zrobić, żeby zacząć biegać? Z pewnością trzeba postawić pierwszy krok, a ten pierwszy bardzo często w różnych dziedzinach naszego życia okazuje się najtrudniejszym. Może to dotyczyć również biegania. Jeśli czytasz ten artykuł i przeszukujesz Internet w poszukiwaniu porad na temat biegania, to być może masz już ten pierwszy krok za sobą.

Po co chcę zacząć biegać?

Drugim krokiem będzie postawienie sobie celu. Obok pytania jak zacząć biegać, musisz postawić sobie pytanie: „Po co chcę zacząć biegać?’ I tu może się okazać, że tych celów znajdziesz wiele :

  • chcę poprawić swoją sylwetkę (w dobie kultu ciała też chcę lepiej wyglądać )
  • chcę poprawić swoje samopoczucie (wszyscy biegacze i biegaczki mają uśmiech od ucha do ucha)
  • chcę poprawić swoja kondycję (dostanie się do koleżanki na kawę, która mieszka na 4 piętrze bez windy, przyprawia mnie o zawał serca)
  • chce poprawić swój stan zdrowia (podobno ludzie aktywni fizycznie naprawdę żyją dłużej)
  • chcę zaimponować swoim znajomym (może w końcu będę miała więcej lajków na fejsie)
  • chcę wystartować w zawodach ulicznych (i zdobyć swój pierwszy medal).

Jak wyznaczyć sobie cel?

Cel przede wszystkim musi być konkretny, żeby mógł działać motywująco, dlatego też musi być również:

  • mierzalny
  • osiągalny
  • realny
  • określony w czasie

Odpowiednio postawiony cel powinien przykładowo brzmieć: „Chcę zacząć biegać, żeby schudnąć 5 kg w ciągu 2 miesięcy, dlatego też będę biegać 3 razy w tygodniu według określonego planu treningowego” Nie możemy przecież założyć, że przebiegniemy maraton za pół roku, trenując raz w tygodniu.

A co to jest plan treningowy? Jak go ułożyć?

Trening biegacza powinien być dostosowany do możliwości biegacza, dlatego też pomocny może okazać się specjalnie ułożony plan. Plan treningowy to oczywiście nic innego jak rozłożenie treningów i ich intensywności w czasie. Najlepiej poszukać w sieci gotowych planów pod tytułem bieganie dla początkujących. Przed takim wyborem, warto jednak sprawdzić swoją kondycję i to, ile minut jesteś w stanie przebiec bez odpoczynku. Najczęściej plany treningowe dla początkujących opierają się na marszobiegach.

Żeby jednak ruszyć się w teren w celu sprawdzenia jak to jest, musisz mieć buty! Tak, wiem, masz ich z pewnością całą niedomykającą się szafę, a jeszcze w dodatku brakuje Ci kilku par, ale przede wszystkim brakuje Ci butów do biegania. Na sam początek potrzeba Ci naprawdę tylko tego, plus jakiś dres. Na super zegarek z pomiarem tętna, piękne legginsy i fajną opaskę oraz miliony innych gadżetów przyjdzie jeszcze czas. Buty to podstawa, ponieważ mają one zapewnić Ci komfort w biegu, no i bez odpowiednich butów trening biegacza może zakończyć się kontuzją. A przecież od tego nie możemy zaczynać. Wybór obuwia to z pewnością wielki dylemat dla początkujących, dlatego też warto poradzić się znajomych, którzy są już zaawansowani w bieganiu i mają doświadczenie. Warto poszukać opinii w Internecie albo wybrać się do sklepu sportowego.

Mam buty, mam dres, mam cel i plan!

To idziemy biegać!

Może się tak zdarzyć, że podczas biegu, będziesz się zastanawiać „a po co mi to?” „przecież to nie dla mnie”, „dalej nie dam rady” „te lajki na fejsie przeżyję” , „a i wcale nie jestem taka gruba”. I uwierz, że takie myśli będą Ci też czasem towarzyszyć za 2 lata, jeśli będziesz już zaawansowaną biegaczką, więc to nic nadzwyczajnego. Zarówno bieganie dla początkujących, jak i zaawansowanych biegaczy stawia wiele wyzwań, a poprzeczka stale rośnie. Liczy się to, czy pomimo takich myśli pobiegniesz jeszcze kawałek dalej, czy też wrócisz do domu i rzucisz buty w kąt. Dlatego też nie warto zaraz zaopatrzyć się w profesjonalne gadżety. Nie każdy złapie tego bakcyla. Ale umówmy się, że Ty go spróbujesz złapać.

Co Tobie może pomóc w motywacji do dalszego biegu?

  • Zainstaluj sobie aplikację do biegania na telefonie ( dzięki temu będziesz mieć wgląd w swoje postępy w bieganiu. Pokazuje ona czas biegu, tempo, ilość przebiegniętych kilometrów oraz (uwaga) ilość spalonych kalorii)
  • Biegaj ze swoją ulubiona muzyką (to naprawdę pomaga i nakręca)
  • Zrób sobie biegowy kalendarz, może być wielki na całą ścianę .Zapisuj swoje postępy w kalendarzu, odhaczaj treningi)
  • Biegaj w towarzystwie (wspólna motywacja, może zdziałać cuda)
  • Chwal się znajomym, super motywujące są grupy biegowe, gdzie każdy może pochwalić się swoimi osiągnięciami
  • Zapisz się na zawody, ta atmosfera i emocje z pewnością zachęcą Cię do działania
  • Zaplanuj sobie trasy biegowe, swoje ulubione miejsca, najlepiej parki lub lasy
  • Zaplanuj odpowiednią dla Ciebie porę do biegania.

Jak zacząć biegać bez konkretnego celu i planu?

Możesz również zacząć tak jak ja, po prostu wyjść pewnego dnia, ubrać byle buty i pobiec przed siebie. Bez określonego celu i planu. Może po 15 minutowym truchcie, poczujesz to, co ja poczułam po swoim pierwszym biegu . A co ja poczułam? Ogromną radość, mnóstwo endorfin i zadowolenie z samej siebie. Dałam radę, nie poddałam się, było ciężko, ale jestem silniejsza o 40 minut biegu, lżejsza o kilka kalorii i szczęśliwsza o 7 kilometrów. Gorący prysznic, kawa w nagrodę i gwarantowana satysfakcja. Z czasem obok cudownego stanu po biegu, zaczniesz odczuwać także przyjemność podczas biegania. Będziesz mogła odpocząć psychicznie od pracy, uwolnić swoje myśli, zresetować głowę i nabrać energii na resztę dnia. Jeśli poczujesz ten stan, to nie będziesz już chciała przestać.

Moja przygoda z bieganiem zaczęła się 2 lata temu, na moim koncie mam 4 półmaratony, kilkadziesiąt wystąpień w zawodach na 10 km, 24 medale i parę pucharów. W 2019 roku planuje również przebiec maraton. Największym moim osiągnięciem jest jednak moja siła walki, jaką zdobyłam podczas treningów. Bieganie nie tylko poprawi Twoja sylwetkę, ale wzmocni Ciebie całą.

To co, ubieramy buty?

Autor: Natalia Macioszek

(Visited 301 times, 1 visits today)
Podążaj za nami i polub nas:

1 thought on “Jak zacząć biegać? O motywacji i pierwszych krokach

  1. Bardzo fachowo i merytorycznie przygotowany tekst. Wielki szacunek dla Pani Natalii za liczny udział w biegowych imprezach jak również wielkie brawa za szacunek dla dawania dobrego przykładu innym.
    Brawa dla Pani Natalii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *